År 9

ABSTRAKT/ORGANISK SKULPTUR
År 9 får i uppgift att arbeta med skulptur. De ska göra en organisk eller abstrakt skulptur - och berätta något med den.

Först förbereder vi uppgiften genom att titta på historiska och samtida skulpturer. Vi ser exempel på organiska och abstrakta skulpturer. Eleverna får se några tidigare elevexempel. De tittar på bilder och gör en första skiss inför nästa lektion. Då gör vi skulpturer.

Wikipedia: Abstrakt konst, eller icke-föreställande konst, är konst som inte imiterar eller direkt skildrar den yttre verkligheten. Vissa begränsar termen till att gälla endast nonfigurativ konst, medan andra använder den om konst som inte föreställer något, men som har sitt ursprung i verkligheten.

Ne.se: Abstrakt konst är konst som inte avbildar verkligheten, i varje fall inte på ett verklighetstroget sätt. Färger, former, linjer och hur de sätts samman är huvudsaken. 

Ne.se: Organisk: som avser (eller liknar) organ, organismer eller levande materia.  

Föreställande - Skildrar den yttre verkligheten <----->Abstrakt - avbildar inte verkligheten.
Mekanisk - Av människan skapad <---------->  Organisk - Av naturen skapad

Här nedan är de skulpturer som vi tittar på tillsammans innan vi börjar. Vi pratar om föreställande verkligheten, abstrakt och organiskt. Historiska och samtida skulpturer.



Här är två exempel från elever som tidigare gjort uppgiften: 

Abstrakt skulptur

Organisk skulptur

________________________________________

UPPGIFT ABSTRAKT/ORGANISK SKULPTUR

Bilder av samtida och historiska skulpturer

Abstrakt/organsik skulptur lera
  • Du ska göra en abstrakt/organisk skulptur.
  • Du ska kunna berätta något med skulpturen.

Skulpturanalys
  • Du ska skriva en kulturanalys där du kopplar ihop skulpturens form/uttryck med egna åsikter/ upplevelser/erfarenheter.
  • Du ska även koppla skulpturen till ett annat verk (bilder av samtida och historiska skulpturer).

Fotografi/bildredigering
  • Du ska fotografera din skulptur och frilägga formen av din skulptur i någon app tex Sketchbook.
  • Använd tex appen Sketchbook. Redigera/sammanställ bilden med någon app tex Snapseed - arbeta med skuggor mm.

Arkitektur
  • Du ska bekanta dig med några arkitektoniska verk/landmärken.
  • Du ska välja något verk och placera din skulptur framför - med någon tanke - mellan ditt verk och valt arkitektoniskt verk. Du ska motivera hur du tänker.

Skapa uttryck
  • Arbeta med filter, skapa uttryck i någon app tex PicsArt eller Superphoto.

Presentation
  • Du ska presentera ditt arbetsområde där du tydliggör din idé - arbetsprocessen - och din produkt (skulptur, analys och foto).
________________________________________

BEDÖMNING

Bedömning skulptur
  • välarbetat/genomarbetat med form och mellanrumsform
  • medvetet tredimensionellt uttryck
  • medvetet arbete med yta/struktur
  • anpassa materialet efter uppgiften

Bedömning skulpturanalys
  • logisk koppling mellan skulpturens uttryck, form och det du vill berätta
  • underbyggda resonemang kopplade till egna erfarenheter, åsikter upplevelser
  • logisk koppling till annat verk

Bedömning fotografi samt
bildredigering - arkitektur - skapa uttryck.
  • välarbetat, medvetet arbete med uttryck, kvalitet.
________________________________________

UPPGIFT SKULPTURANALYS
  1. 1  Är din skulptur abstrakt eller organisk? Motivera hur/varför. 
  2. 2  Beskriv din skulpturs utseende kort. (Inte tolka!)
    (Jag ska kunna skilja ut din från de andras med din beskrivning.) 
  3. 3  Berätta vad du vill uttrycka/kommunicera/berätta/gestalta med din skulptur. 
  4. 4  Koppla till din berättelse till egen åsikt och/eller något du upplevt själv. 
  5. 5  Generalisera - gör din berättelse till något allmängiltigt - något som kan berätta/stämma in på många. 
  6. 6  Titta på de skulpturer som vi gick igenom innan vi började med arbetet - kan du hitta en koppling till någon på något sätt? Finns det någon likhet i uttryck, vad du tycker att konstnärerna visar i sina skulpturer kopplat till din. 
  7. 7  Skriv något om hur din arbetsprocess sett ut med skulpturarbetet - vad är du nöjd med? Vad kunde du gjort annorlunda? 
  8. 8  Vad tycker du om ditt resultat, kvalitén på din skulptur? Motivera fördelar i kvalitén och utvecklingsmöjligheter med kvalitén. 
LÄS DETTA NOGA• Rubrik i ditt dokument: Skulpturanalys - namn och klass.• Skriv som en löpande text, där du har med frågorna i svaret.• Tänk på rättstavning, punkt, stor bokstav och styckesindelning.• Fråga 1: motivera hur din skulptur är abstrakt eller organisk.• Fråga 2: en KORT beskrivning av hur din skulptur ser ut - INGEN tolkninghär. Jag ska kunna se vilken skulptur som är din utifrån dinbeskrivning.
• Ca en halv till en sida med text. Storlek 12. Typsnitt: arial eller helvetica. En blankrad mellan styckena när du styckesindelar. 
________________________________________

BETYGSKRITERIER ABSTRAKT ORGANISK SKuLPTUR

För betygsnivå E

Du har gjort en skulptur med ett enkelt bildspråk när det gäller form, mellanrumsform, yta, struktur och uttryck.
Du förklarar vad du vill berätta med din skulptur på ett enkelt sätt. Det går att förstå ditt resonemang. Det går även att se på ett tydligt sätt på vilket sätt din berättelse hänger i ihop med din skulpturs uttryck.
Du kan koppla din skulptur till något annat verk.
Du kan göra någon reflektion kring hur din arbetsprocess sett ut.
Du kan säga något om kvalitén i ditt arbete.
Du använder bildämnets termer och begrepp.

För betygsnivå C

Du har gjort en skulptur med ett genomarbetat, utvecklat bildspråk när det gäller form, mellanrumsform, yta, struktur och uttryck.
Du förklarar vad du vill berätta med din skulptur på ett utvecklat sätt. Du har underbyggda resonemang. Du har utvecklat dina resonemang på vilket sätt din berättelse hänger i ihop med din skulpturs uttryck.
Du kan koppla din skulptur till något annat verk och motivera hur du tänker.
Du visar att du kan generalisera och och göra dina argument allmängiltiga.
Du kan göra utvecklad reflektion kring hur din arbetsprocess sett ut.
Du kan utveckla och motivera dina tankar kring kvalitén i ditt arbete på ett utvecklat sätt.
Du använder bildämnets termer och begrepp på ett utvecklat sätt.

För betygsnivå A

Du har gjort en skulptur med ett väl genomarbetat, väl utvecklat bildspråk när det gäller form, mellanrumsform, yta, struktur och uttryck.
Du förklarar vad du vill berätta med din skulptur på ett mycket utvecklat sätt. Du har väl underbyggda resonemang. Du har mycket väl underbyggda resonemang på vilket sätt din berättelse hänger i ihop med din skulpturs uttryck.
Du kan göra en avancerad koppling mellan din skulptur till något annat verk något annat verk och motivera dina tankar.
Du generaliserar och gör dina argument allmängiltiga på ett mycket tydligt sätt med underbyggda argument.
Du kan göra mycket väl utvecklad reflektion kring hur din arbetsprocess sett ut.
Du har väl utvecklat resonemang kring kvalitén i ditt arbete på ett mycket utvecklat sätt.
Du använder bildämnets termer och begrepp på ett väl utvecklat sätt.

________________________________________
Arkitektur

Nu ska du arbeta vidare med din skulptur. Tanken är att du ska placera din skulptur framför någon känd byggnad/plats/något landmärke. Kanske kan det du vill berätta med din skulptur förstärkas genom val av plats?

TO DO
  1. Fotografera din skulptur.
  2. Neutral bakgrund.
  3. Bra ljus/ bra skärpa.
  4. Välj ett välkänt byggnadsverk. Använd en bild du får bearbeta/publicera. Bilden ska erkännas - spara källa/länk. 
  5. Hämta/öppna appen Sketchbook. 
  6. Ladda upp bilden på byggnadsverk. 
  7. Skapa nytt lager. 
  8. Ladda upp din bild av din skulptur. 
  9. Bearbeta. 
  10. När du är klar i Sketchbook kan du redigera din bild i tex Snapseed. 

Förslag på byggnadsverk/arkitektur/landmärken

När du söker efter bilder måste du använda avancerad sökning på google. Det ska vara bilder som du får dela och förändra

Du måste ange källa och spara under vilken licens bilden är publicerad. Spara länken - den ska med i din inlämning.


Fota din skulptur mot neutral bakgrund.

"Sudda" bort bakgrunden i Sketchbook.

Ladda upp en bild på ditt valda byggnadsverk.
Källa: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Taj_Mahal_Front.JPG 


Placera in dina skulpturer

Finslipa/redigera i Snapseed.


Exemepel på skulpturers placering

Lek eller allvar? av Laura Ford 

Vad tycker du att skulpturen uttrycker? Skulpturen är placerad på Göteborgs centralstation. Placering av verket - har det betydelse? 

Massor av folk går/springer förbi flickan som står placerad på Göteborgs centralstation. Skulle vi gå förbi om det var en levande flicka? Vad för andra saker i vårt liv, går vi förbi utan att tänka på det? 

Titeln antyder att det är en hårfin gräns mellan lek och allvar. Känner du igen det från något eget tillfälle?

Lek eller allvar? av Laura Ford 





Non-Violence av Carl Fredrik Reutersvärd 

Non-violence är en bronsskultptur som föreställer en revolver med en knut på pipan. På en skiss till pistolen finns en anteckning där Reuterswärd har antecknat att det var sorgen efter mordet på John Lennon som fick honom att utforma verket. 

Verket är placerat på flera olika platser i världen, bland annat utanför Förenta Nationernas högkvarter i New York, i Berlin och i Peking. (Wikipedia)

Non-violence av Carl Fredrik Reuterswärd. Foto av Mira66 på FLickr.com Länk till bildkälla.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0 Generic License.





9A Reklam - inlämning

9A Upphovsrätt - inlämning


9C Reklam - inlämning

9C Upphovsrätt - inlämning 

9C Digital Parafras - inlämning





7b Typsnitt - inlämning

7b Färglära abstrakt bild/samarbetsövning - inlämning

7d Typsnitt - inlämning

7d Färglära abstrakt bild/samarbetsövning - inlämning
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar