År 7

Lektion 1

Introduktion

  • Linda pratar om ämnets syfte. Varför har vi bild i skolan?
  • Vi har genomgång av förhållningssätt i klassrummet.
  • Vi pratar om kunskapskraven i bildämnet. Vad ska man visa? Hur ska man visa sina kunskaper? 
  • Vi tittar på det centrala innehållet i ämnet - vad undervisningen ska innehålla.
  • Vi tittar igenom bildämnets blogg: bildblogga.blogspot.se och tittar även på instagramkontot som bilden har: @bildblogga 


Att tänka på

  • Kom i tid till lektion. 
  • Ta med iPad - som används till skoluppgifter.
  • Arbetsmiljö och ljudnivå.
  • Skillnad mellan rast och lektion.
  • Vårda material.
  • Vikten av att vara snäll.
  • Gör ditt bästa - känn att du kan!


Diskussion

Fint och fult är ord man ibland hör i arbete med bilder. Vi lämnar prat kring fint och fult och arbetar snarare med att utveckla vår förmåga att formulera vad som är kvalitet i en bild och vilka eventuella utvecklingsmöjlighter det finns.

I bilden ska ni känna mod att våga göra "misstag". 




I bildsalen får ni gärna tillåta er att "fuska" - det vill säga hämta inspiration, härmas, titta på vad andra har gjort, sno idéer. Många stora tankar kommer av att man snott ihop idéer av andra. 

Men vi pratar också om när det inte är ok att stjäla - tex publicera bilder utan att be om lov och inte stjäla/kopiera andras texter - det vill säga, känna till om upphovsrätt.



Loggböcker

I loggböckerna skriver du brev till Linda. Svara på frågorna nedan. 
  1. Några saker/uppgifter som jag kommer ihåg att vi har gjort i bilden under mellanstadiet, i sexan är:
  2. När vi arbetat med iPad i bilden har vi använt den så här...
  3. Mina förslag på appar till iPad är
  4. Jag tycker att bild är... därför att...
  5. På fritiden håller jag på med bild när jag...
  6. Mina förslag på vad jag vill jobba med i bilden är (tex uppgifter/material) är...


Inför uppgift nästa lektion

Lektionen avslutas med att du får välja en bild. Bilderna du väljer mellan föreställer Västerländska populärkulturfigurer. Vi pratar lite om normer kring bilder. Vilka figurer hade kunnat bli synliga utifrån ett annat perspektiv? 

Vi ska arbeta vidare med dessa bilder nästa lektion. Vi ska gå igenom blyertsteknik, rutmönsteröverföring samt olika bildbegrepp. Du ska även lägga till något i bilden som berättar något om dig själv. 


Du placerar din valda figur någonstans på pappret. Runt om figuren bygger du din bildkomposition. I bilden berättar du om dig själv. 

Placera figuren i någon miljö - i något sammanhang. I bilden bygger du in bildliga berättelser om dig själv. Vad gillar du att göra? Vad gillar du inte att göra? Vad drömmer du om? Något minne du har? Mat du gillar? Välj själv och var kreativ i bina bildlösningar.




Eleverna väljer någon bild med endast en karaktär på.
Skriv ut en bild och använd som förlaga.


Förslag på figurer du kan välja mellan. Hitta gärna egna figurer.


Fler förslag. Fundera på vilka normer som förmedlas med karaktärerna.


Veckans bild
Lektionen avslutas med diskussion kring Veckans bild. 

Den här veckan en bild av Banksy.


Banksy är en streetartkonstnär som arbetar med samtida, ofta politiska, humoristiska, provocerande och tänkvärda budskap i stadsmiljö.


Bilden nedan är från Banksys Instagram, det är inte en bild utan en text. Vi försöker att tolka budskapet. Vad står det? Hur kan det tolkas. Vi kommer bland annat fram till att inställningen kan påverka relationen. 


Banksy.


Ytterligare bilder av Banksy. Vid sökning på google Banksy Jerusalem wall kommer följande bilder upp. Vi pratar om de tre världsreligionerna som finns sida vid sida i Jerusalem. Vi pratar om konflikterna där i ett historiskt perspektiv och vi tittar på Banksys bilder som är gjorda på muren och pratar om vad vi tycker att de visar. 

Bildgoogla Banksy Jerusalem Wall.

Tredje bilden här under. När vi tittar på bilder gjorda på muren i Jerusalem passar vi på att se bilderna som konstnären J.R har gjort. Han arbetar bland annat med att fotografera människor som bor i områden som är utsatta på olika sätt. 

Här är det affischer gjorda av foton på människor med olika religiösa åskådningar -  muslimer, kristna och judar. Bilderna är uppsatta på muren som separerar landområden och folket där. Här visar J.R snarare en känsla av att finnas tillsammans, med likheter och olikheter, sida vid sida.

Bildgoogla J.R Jerusalem.























Lektion 2

Du ska välja en bild att förändra. Du ska göra bilden enligt rutmönsteröverföring. Det som du ska förändra i bilden är, att du ska lägga till något i bilden som berättar om dig. Det kan vara fritidsintressen, hobbys, sport, åsikter, mm.



Exempel på bild att välja:







Elevexempel på färdig uppgift (kommer inom kort)















Begreppen vi pratar om i samband med denna uppgift är:

  • Linjer
  • Ytor
  • Konturer
  • Mjuk/hård blyerts
  • Grafitstift
  • Stompfer
  • Gråskala
  • Valör
  • Kletsudd
  • Skala 1:1
  • Format

Rutmönstertekniköverföring - en mycket gammal metod. 


Under Renässansen i Italien utvecklades metoder att avbilda
verkligheten så exakt som möjligt.
Utöver rutmönsteröverföring
utvecklades även centralperspektivet
- möjligheten att skapa djup i bilder. 


Rutmönsteröverföring som förstoring. 


Om du hinner gör du även en förstoring av en bild. Den blir i färg och blir som extraarbete under terminen. Du kan välja samma bild som du jobbat tidigare med, eller välja en ny.

I slutet av lektionen utvärderar du dagens uppgift i din loggbok genom att poängsätta uppgiften utifrån orden nedan. Använd siffra mellan 1-10 för att poängsätta. Siffran 1 är låg nivå och siffran 10 är hög nivå.
  • Lärorik (Hur lärorik tycker du att uppgiften var?)
  • Utmanande (Hur utmanande tycker du att uppgiften var?)
  • Rolig (Hur rolig?)
  • Arbetsinsats (Din arbetsinsats, hur var den?)

Svarar även på följande frågor:
Berätta vad du har lagt till och på vilket sätt det berättar något om dig.
Skriv vad du är nöjd med i din bild och motivera varför.


Veckans bild

Vad berättar bilden här under om de människor som levde i Europa för 20.000 år sedan? Vad berättar bilderna om den tiden? Vad berättar Våra bilder om oss idag?


Målning av stäppbison från Alamitriagrottan.
Licensierad under Public Domain via 
Wikimedia Commons





Lektion 3

Centralperspektiv - om att skapa djup i bild

Idag går vi igenom hur man kan skapa djup i bilder genom att använda centralperspektiv. Centralperspektivet utvecklades först i Italien under Renässansen (en tidsperiod i Europa ca 1400-1600-tal), under samma tid som rutmönsteröverföring var vanlig. 

Vi gör tre snabba bilder i en-, två- och trepunktsperspektiv. Linda ritar på tavlan och har genomgång samtidigt som du gör dina bilder. 











Genomgång av följande begrepp
  • Bildkomposition - Hur bilden är sammansatt och uppbyggd, var man väljer att placera de olika föremålen i bilden
  • Förgrund - Längst fram i bilden
  • Mellangrund - I mitten av bilden
  • Bakgrund - Längst bak i bilden
  • Horisontlinje - där land och himmel möts 
  • Centralperspektiv
  • En-, två- och trepunktsperspektiv
  • Normalperspektiv - kameran/betraktaren ser föremålet rakt framifrån i samma höjd som föremålet
  • Grodperspektiv - kameran/betraktaren ser föremålet underifrån 
  • Fågelperspektiv - kameran/betraktaren ser föremålet ovanifrån
  • Luftperspektiv 
  • Värdeperspektiv
  • Färgperspektiv
  • Liggande format - de liggande sidorna är längre än de stående.
  • Stående format - de stående sidorna är längre än de liggande.
Liggande format används ofta till landskapsbilder och stående till porträttbilder. Även förekommande begrepp i digitala bildredigeringsprogram/appar.
  • Diagonal linje - t ex en linje som går från det vänstra nedre hörnet till det högra översta hörnet
  • Horisontell - vågrät
  • Vertikal - lodrät linje 
  • Parallella - jämlöpande linjer
Färgperspektiv film -> Klicka här.


Veckans bild
Vad kan bilden nedan berätta om människor som levde i 1400-talets Italien? 
Idealstaden (1475), Piero della Francesca Licensierad under Public Domain via Wikimedia Commons





Lektion 4 

Hjärngympa/Stilleben

Skapa djup i bild - fortsättning
  • Stort i förgrunden
  • Ju längre bort i bilden desto mindre blir föremålet
  • Överskärningar
  • Former
  • Mellanrumsformer

Olika bildmotiv
  • Porträtt
  • Självporträtt
  • Landskap
  • Ikon
  • Stilleben



Övningar
Vi börjar lektionen med att göra vi ett antal snabba övningar för att väcka till liv syn, finmotorik, fokus och koncentration. 
Varje övning tar ca 2 minuter.


Övning 1 
Spiraler på ett papper. Ganska snabbt. Huller om buller. 






















Övning 2
Följ papprets ytterkanter och rör blyertspennan in mot mitten, så ett spiralmönster bildas på hela pappret.

















Övning 3
Gör övning 1 och övning 2 igen fast med den handen du inte brukar använda när du tecknar.



Övning 4 
Handlar om att teckna samma motiv på tre olika sätt.

Första sättet
På bänken framför er har ni några föremål, färgflaskor, mugg och pennvässare. Teckna av föremålen på ett papper MEN... utan att titta på pappret!

Här handlar det om att väcka till liv blicken, ögonen och sättet att titta. 
Låt din blick vandra längs med föremålens konturer. Låt pennan vandra samma väg på pappret, men titta inte på pappret. Det blir en bild ingen annan kan göra. Inte ens du själv kan göra den här bilden igen. Och om man tittar, går det absolut inte. 

Unik. 
Alla bilder är unika.




















Andra sättet
Teckna av föremålen på bänken framför er. Ni får titta på pappret MEN... när du väl satt ner pennan får du inte lyfta den igen!

Här handlar det om att vara fokuserad. Hitta formerna samtidigt som du vill lyfta pennan. Du vill göra som du brukar göra. Det handlar även om att våga utsätta sig för att göra på nya sätt och få syn på nya saker - om att våga och om att utmana sig själv.




























Tredje sättet
Teckna av föremålen som står på bänken framför er. Ni får titta på pappret, ni får lyfta pennan MEN... är du högerhänt gör du denna bild med vänster och tvärt om.

Hjärnan tycker att vi bråkar med den. Det känns jobbigt efter som vi är vana att göra detta automatiserat.

Vi pratar om konstnären Carl Fredrik Reuterswärd och hur han efter en hjärnblödning och  förlamning i höger sida av sin kropp, börjar att göra sina bilder med vänster hand, vilket han själv säger gav honom helt nya dimensioner i sitt konstnärsskap.

Här handlar det om att släppa kontrollen och finna nya vägar.




























Huvuduppgiften
Teckna av föremålen igen, nu välarbetat. 
Vi går igenom begreppen form och mellanrumsform och ser hur beroende de är av varandra. Vi pratar överskärning. Om att skapa djup i bilden.

Bilden ska vara i normalperspektiv. Vi pratar bildkomposition och motivtypen Stilleben.
Skriv begreppen i din loggbok och gör en skiss som visar/förklarar begreppen, liknande den här nedan.




När konturerna är uppritade ska du lägga till saker i bilden. Visa en åsikt i din bild. Berätta något.


























Hinner du arbetar du vidare med gråskala i din bild.




Lektion 5

Skulptur
Skulptur är en tredimensionell bild. 

Lera

Lera och keramik är ett hantverk. Drejningtumningkavling och ringtekniken uppfanns för tusentals år sedan. Arbetssättet är ungefär detsamma nu som under förhistorisk tid. Idag ska vi arbeta på ett annat sätt, vi ska göra skulpturer.

Syftet med uppgiften är att du ska få bekanta dig med/och lära dig att hantera materialet lera. 


Du ska arbeta med ett ansikte med mänskliga proportioner. Vi kommer att återkomma till mer fria former i lera längre fram. 


Du ska berätta något med din skulptur. Lerskulpturen ska ha ett ansiktsuttryck som visar en känsla. 


Ansiktets proportioner
Vi går igenom ansiktets proportioner och skissar upp det i loggböckerna.



Exempel på ansiktsuttryck

Länkar till olika ansiktsuttryck
Mer ansiktsuttryck
Mer skulptur ansiktsuttryck
Skulptur

Berätta något

Du ska berätta något med din skulptur. I slutet av lektionen får du några frågor som du svarar på i din loggbok.
  1. Vad tyckte du var utmanande med uppgiften? Varför?
  2. Vad lärde du dig?
  3. Vilket uttryck har din lerskulptur och varför?
  4. Koppla ordet du valt, till dig själv och någon egen erfarenhet eller en åsikt.
Utvärdera dagens uppgift
Skriv i din loggbok/poängsätt uppgiften utifrån orden nedan mellan 1-10. 
(1 är låg nivå, 10 är hög nivå.)

Lärorik
Utmanande
Rolig
Arbetsinsats


Veckans bild

Skulpturen: Lek eller allvar? av konstnären Laura Ford 

Vad tycker du att skulpturen uttrycker? Skulpturen är placerad på Göteborgs centralstation. Placering av verket - har det betydelse? 

Massor av folk går/springer förbi flickan som står placerad på Göteborgs centralstation. Skulle vi gå förbi om det var en levande flicka? Vad för andra saker i vårt liv, går vi förbi utan att tänka på det? 

Verkets titel är Lek eller allvar? Titeln antyder att det är en hårfin gräns mellan lek och allvar. Känner du igen det från något eget tillfälle?









Lektion 6


Färglära
Vad ska vi göra?
- En abstrakt gemensam storbild.

Hur? 

- Vi ska använda akrylfärg och nylonpenslar på spännpapper. Vi använder grundfärger, vitt och svart.

Varför? 

- För att lära oss mer och repetera olika bildbegrepp, visa kunskaper, blanda olika färger/valörer, samarbeta, reflektera.



Färgcirkel


Nyanser


Färglära - genomgång av begrepp 
  • Färgcirkel
  • Nyanser = olika toner av samma färg
  • Valörer = olika gråtoner i blyerts, finns även i färg
  • Primärfärger = rött, gult och blått
  • Komplementfärger en färgs  motsatsfärg. I vissa färgcirklar ligger dessa färger mitt emot varandra. Komplementfärger kan användas för att förstärka färgupplevelsen av närliggande färger.
  • Sekundärfärger = Färger som uppstår som uppstår som ett resultat av blandningar av primärfärger ex rött + gult => orange
  • Varma färger = färger som går åt det röda hållet 
  • Kalla färger = färger som går åt det blå hållet
  • Kontrast = starka skillnader ex kalla och varma färger, ljust och mörkt, vitt och svart 
  • Färgperspektiv = när djupverkan uppnås genom att färgerna blir allt blekare för objekt som befinner sig allt längre bort, nära, varma färger - långt borta, kalla färger.

Samarbetsövning 

Vi pratar om vad som är viktigt i ett samarbete/grupparbete och att man kan ta olika roller.
Försök att tänka på att ta rollen som en som utvecklar arbetet och driver det framåt. 

Vilken roll tar du i ett samarbete?

  • Närvarande
  • Deltagande
  • Utvecklande

Frågeställningar

  • Vad blir det om man blandar alla grundfärger i rätt kombination?
  • Vad är viktigt i ett samarbete/grupparbete?
  • Hur kan man förstå 1+1=3 genom den här övningen? 
  • Hur kan man förstå vad som är viktigt med samarbete?
  • Vad är abstrakt? 
  • Hur kan vi koppla abstrakta bilder till det vi pratat om tidigare?

Eleverna arbetar i par - så som de sitter - mitt emot varandra. 


En elev börjar att rita med pastellkrita 
- den andra eleven följer efter och ritar samma fast mitt emot. 


Instruktionerna är att inte göra något som föreställer verkligheten, 
inte heller symboler, text mm.
Kritan ska göra vägar, linjer, ytor på pappret.
 


Eleverna färglägger ytorna 
genom att blanda färger av grundfärgerna + vitt + svart.

Utvärdering i loggbok
Skriv och berätta hur du tycker att samarbetet gick. Bedöm dagens uppgift/lektionen på en skala från 1 till 10. 

Använd orden nedan och poängsätt vad du tycker. 

(Låg nivå = 1. Hög nivå = 10)

L (lärorikt)

U (utmanande)
R (roligt)
A (arbetsinsats)

Veckans bild 

Vi avslutar lektionen med en diskussion till bilden nedan.


Jackson Pollock, Number 8 (1949) Olja på canvas. 
Neuberger Museum, State University of New York. 
Bildkälla: http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/pollock/

Vi tittar på konstverk av Jackson Pollock och diskuterar. Vad ser vi? 


Vi drar paralleller/kopplar till graffiti men även till de grottmålningar som vi tittat på och diskuterat tidigare. Vi pratar om att bilder skapas i ett sammanhang beroende av tid och det samhälle de är gjorda i.


Vi återkopplar även till bilden av Idealstadengjord 1475 av Pierre della Francesca - perspektivbilden vi tittade på förra lektionen när vi jobbade med perspektiv. Alla bilder vi tittat på är helt skilda i sitt uttryck. Vi diskuterar vad det kan bero på. 


Vi tittar även på andra på abstrakta bilder. Pratar om bilder som är "föreställande den synliga verkligheten" till skillnad mot abstrakta bilder som visar ett annat uttryck. Form och färg ger oss andra ingångar än att exakt avbilda verkligheten. 


När började vi använda kamera för att dokumentera vår omgivning? Kan vi se det i olika konstbilder? Vi tittar för tillfället främst på västerländsk konsthistoria. 



Mer om färg

Vad är färg?? Färg eller kulörer finns egentligen endast i vårt huvud. Olika färger uppstår då ögat uppfattar ljud med olika frekvens (våglängd). Alltså.




Lektion 7

Upphovsrätt
I dag pratar vi om Upphovsrätt. I bildämnets kursplan står det att vi ska lära oss om:
  • Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang. 
Eleverna får frågan vad de känner till om upphovsrätt, vi gör en tankekarta på tavlan. Vi diskuterar, frågar, förklarar och ser en kort film där det förklaras ytterligare.

Vi pratar om Creative Commons - ett licenssystem för internet där man kan berätta hur man vill att ens bilder ska användas på Internet. 



Vi ser den här filmen

Källa: Internetkunskap.se


Ytterligare en film om Upphovsrätt

Källa: .se (punkt se) och Ebbstjärnan.


Akvarellfärg

Vi testar även akvarellfärg den här lektionen. Akvarellfärg är en transparent (genomskinlig) färg. Till skillnad mot akrylfärgen vi arbetade med i samarbetsövningen, den färgen är det mer pigment i så den täcker mer.

Vi testar att blanda färger och gör även en övning vått-i-vått och ser hur färgerna sprider sig och blandas.



Vått-i-vått


Akvarell - använd papprets vithet för att skapa ljusare nyanser.


Använd vatten för att driva färgen över pappret.


Veckans bild


Vi har lov av Hans Runesson att publicera bilden på bloggen under den period som vi arbetar med den. 
Bilden är beskuren.
Länk till hemsida och bild: www.hansrunesson.se

Kopplat till vår diskussion om upphovsrätt. Bilden är från 1985 och föreställer en demonstration som nynazister genomför på torget i centrala Kalmar. 

Bilden nedan är tagen av Hans Runeson. Han var en del av åskådarna och käppte av en bild i samma ögonblick som kvinnan på fotot drämmer sin handväska i huvudet på en av de demonstrerande nynazisterna. 


Bilden vann nomineringen "Årets bild" 1985. Det är viktigt att tillägga i sammanhanget att våld inte är ok, men den här bilden kommunicerar/berättar något. 


I centralt innehåll för bildämnet står det att vi ska arbeta med:

  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.  


Bakgrund

Vi pratar om hur det såg ut i Europa under slutet av 1980/början på 1990 talet med lågkonjunktur och hög arbetslöshet och på vilket sätt det kan vara grogrund för främlingsfientliga åsikter. 
Vi pratar om att vår regering bestämde att boken "Om detta må ni berätta" skulle delas ut. Boken delades ut för första gången1998 till alla elever i grundskolans senare år/gymnasiet.





Koppla till tidigare diskussioner

Vi pratar om skillnaden mellan jämställdhet och jämlikhet. 
Vi försöker se kopplingar mellan 

  • förintelsen under Andra världskriget, 
  • nynazismen under 1980-talet, 
  • "om detta må ni berätta" - att lära av sin historia.

Vi diskuterar också

  • likabehandling - varför är det viktigt?
  • jämlikhet/jämställdhet,
  • hur vi är mot varandra.


Handväskans dag - evenemang på Facebook

Måndag den 13 april, 2015 - 30 år efter det att fotografiet togs, uppmärksammades händelsen i samband ett evenemang på Facebook. Med uppmaningen att hänga en handväska på skulpturer i det offentliga rummet skapas något av en nationell händelse - som en installation.


Människor över hela Sverige hänger handväskor på skulpturer, fotograferar och publicerar sina bilder i Facebookgruppen - för att uppmärksamma ställningstagandet


för fred och lika människovärde 

och
mot rasism och främlingsfientlighet.


Klicka här. Titta på bilden som kommer upp och läs texten. Ser du likheten med bilden: Kvinnan med handväskan?



Lektion 8

Likabehandlingsplan och uppdrag Affisch
I dag går vi igenom Stora Högaskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. Vi kallar den Likabehandlingsplanen. Vi går igenom hur det kommande bilduppdraget ser ut, vilka mål som ska nås och vad som bedöms. 

Vi pratar om bildkommunikation och visar en modell för hur det kan se ut:
            Sändare -> Meddelande -> Mottagare


  • Du ska visualisera (synliggöra) skolans likabehandlingsplan. Du ska arbeta med bild och text tillsammans. 
  • Uppgiften är att göra en affisch, en poster. Målgruppen är skolans elever F-9 med fokus på 7-9.
  • Du ska göra en skulptur.
  • Du ska fotografera din skulptur och välja ett av dina foton till att jobba vidare med. 
  • Du ska ha en text på din affisch. Texten ska gå att kopplas till skolans likabehandlingsplan. 
  • Du kan skriva egen text, söka på tex "citat", quotes friendship, välj en låttext eller skriv en egen text. Kom gärna med egna tankar. 
  • Vi jobbar sedan vidare med lay out/design och typsnitt.



Likabehandling
Nedan: Ur Stora Högaskolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. 
Läsåret 2014/2015





Stora Högaskolans värdegrund

  • Vi arbetar för att skapa goda kamratrelationer. Vilket innebär att vi hjälper till att hantera konflikter.
  • Vi anser att alla ska visa hänsyn och respekt för andra. Vilket innebär att vi arbetar förebyggande och åtgärdar alla former av kränkande behandling och diskriminering. 
  • Vi skapar en god arbetsmiljö. Vilket innebär att vi arbetar med delaktighet. Vi känner ansvar för varandra och vår skola.
  • Vi skapar trygghet. Vilket innebär att vi ser, lyssnar på och bryr oss om varandra. 


Läxa till nästa vecka

Idag får ni ett "svar". Ni har i läxa till nästa vecka att ta reda på vilken fråga som passar till.

Svaret lyder:
  • Konstriktning
  • Frankrike, 1920.
  • Drömbilder. Ologiska kombinationer.

     Vad är frågan? 



Lektion 9

Surrealism - bildanalys - bildtolkning

Vi går igen om läxan. Vad är frågan till svaret:
  • Konstriktning
  • Frankrike, 1920.
  • Drömbilder. Ologiska kombinationer.
Frågan lyder: Vad är surrealism?

Uppgift historiska konstbilder
Först pratar vi om källkritik. Hur bör vi tänka när vi söker bilder på Internet?

På tavlan står nu ett ord: Surrealism. 

  • Ni får fem minuter på er att söka med en sökmotor på internet för att göra en övergripande analys på vad som är "typiskt" för de bilder som kommer upp. Finns det gemensamma nämnare? Vilka?
  • Testa även att söka på surrealistic art/surrealistic pictures. Engelska ord ger ofta fler träffar.
  • Vi diskuterar vad ni kommer fram till. Var och en säger vad den har tänkt och skrivit i sin loggbok. Vad tänker ni när ni ser dessa bilder?


Surrealistiska konstnärer
Vi gör samma sak med tre konstnärer vars bilder räknas som surrealistiska - söker efter bilder. 

Analys
  • Gör en övergripande analys med vad du ser för likheterna i bilderna. 
  • Vilka miljöer förekommer, vilka föremål, finns det människor i bilderna? - hur ser de ut? 
  • Hur har konstnären arbetat med färger, bildkomposition mm? (Lägg till art efter konstnärens namn för att begränsa sökningen, det utesluter tex foton)

Vi tittar på bilder av följande konstnärer:
  • Salvador Dalí art 
  • René Magritte art
  • Frida Kahlo art



Elevernas tankar 
Salvador Dalí

René Magritte

Frida Kahlo


  • Vi avslutar lektionen med att titta på surrealistiska skulpturer och skissar på några egna surrealistiska skulpturer. 
  • Vi tittar även på tidigare elevexempel på surrealistiska skulpturer.
  • Nästa vecka gör eleverna egna skulpturer. 



Lektion 10 + 11

Skulptur lera

Uppgift: skapa en surrealistisk skulptur i lufttorkande lera. 

Lektion 9: Gör din skulptur.
Lektion 10: Måla din skulptur. 

  • Vi arbetar med akryl- och/eller akvarellfärg. 
  • Vi pratar om färgblandning och ytbehandling. Det finns lack om du vill ha glansig yta.

Nästa vecka går vi igenom grundläggande fotografi och fotograferar skulpturerna. Fotot ska användas till affischerna som vi ska göra.



Lektion 12

Grundläggande fotografi

  • Förra lektionen arbetade du med surrealistisk skulptur.  
  • Du ska nu bland annat fotografera din skulptur. 
  • Vi ser en film om grundläggande fotografi. I filmen visas begreppen nedan. 


FOTOUPPGIFT ÅR 7
Din uppgift är att fotografera flera bilder där du visar begreppen nedan. Någon av bilderna ska du använda till din affisch - men du ska redovisa alla dina bilder. Använd din skulptur i flera av bilderna!

  • Miljöbild - bild där man ser vilken miljö det är, tex skolmiljö, skogsmiljö, parkeringsplats, lekplats, skolgård.
  • Helbild - bild där du ser hela personen/figuren/skulpturen
  • Halvbild - bild där du ser halva personen, ansikte och överkropp.
  • Närbild - tex bild där du ser ansiktet på personen/figuren/skulpturen/föremål.
  • Extrem närbild - tex bild på ett öga på personen/figuren/skulpturen/föremålet.

  • Normalperspektiv - kameran/iPaden i ”ögonhöjd” med betraktaren.
  • Grodperspektiv - bild tagen ”underifrån” (kan visa personen som mäktig, kan vara mer eller mindre extremt.) Du kan även fota miljö eller föremål i grodperspektiv.
  • Fågelperspektiv - bild tagen ”ovanifrån” (visar ofta personen som liten och undergiven, kan vara mer eller mindre extremt.) Du kan även fota miljö eller föremål i grodperspektiv. 

  • Motljusbild - fota person/föremål i motljus.
  • Siluette - fota motivet i starkt motljus.
  • Stämningsljus - bild där ljuset skapar stämningen.

  • Mjuka färgövergångar i bilden (ton-i-ton tex grå nyanser, blå toner.)
  • Starka kontraster i bilden:
Kontraster med färg: tex skarpt rosa mot starkt blått och limegrönt.        
Kontraster med form: Taggiga, spetsiga former mot mjuka böljande former.

  • Diagonal komposition
  • Triangelkomposition
  • Rektangelkomposition
  • Blickfång (tredjedelsregeln, gyllene snittet)

  • Bild med det viktiga i förgrunden, men bakgrunden syns.
  • Bild med det viktiga i bakgrunden, men förgrunden syns.
  • Perspektivisk effekt.
  • S-kurva


Läxa: 
  • Du ska hitta ett citat, skriva en egen text som du ska ha med på din affisch. 
  • Texten ska gå att koppla till skolans likabehandlingsplan. 
  • Du ska kunna förklara hur du tänker.
  • Du kan välja en låttext, en dikt eller liknande. Det kan vara på engelska om du vill.

Nästa vecka 
  • Redigerar vi våra bilder. 
  • Vi använde apparna: Picsart, Snapseed och eller canva. 
  • Har du andra appar du vill använda är det så klart helt ok.



Lektion 13
Bildredigering - Digital bild

Appar

  • Picsart
  • Snapseed
  • Canva
Linda går igenom hur apparna fungerar. Lektionen ägnar vi att redigare och arbeta med bild och text tillsammans.




Lektion 14 + 15
Lay out/design/typ snitt
App CANVA

Text och bild tillsammans
Citat/text kopplat till likabehandlingsplaner.





  • Lämna in era affischer och fotografier för bedömning. Det finns inlämningsmapp i classroom.
  • Fotografier som lämnas in är fem bilder - original och redigerade.
  • Sista lektionen tittar vi på era bilder och presenterar.


Lektion 16

Presentation av affischer och fotografier.
Alla deltar och ger konstruktiv kritik. 
Vilka fördelar ser du i dina klasskamraters bilder. Har du förslag på hur man skulle kunna göra någon annat med bilderna och fått ett annat resultat?




Extrauppgifter

Blyertsteknik




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar